DYSORTOGRAFIA. Symultaniczna nauka poprawnej pisowni dla dzieci w wieku 7-8 lat

Opis
Autorka: Agnieszka Bala
Autorka ćwiczeń zastosowała efektywną metodę nauki ortografii polegającą na globalnym zapamiętywaniu wyrazów (ortogramów). To sprawdzone rozwiązanie dla dzieci, które znając reguły ortograficzne, wciąż nie potrafią ich zastosować i sprostać wymaganiom edukacyjnym.
Karty polecamy dzieciom:
- u których nauka ortografii tradycyjną metodą reguł nie przynosi efektów,
- zagrożonym dysortografią lub dysleksją oraz tym, które taką diagnozę już otrzymały.
Dlaczego alternatywna metoda?
Wszelkie reguły językowe przyswajamy poprzez abstrahowanie ich z materiału językowego, a więc w sposób nieuświadomiony. Pamięciowe opanowanie reguł ortograficznych tylko w niewielkim stopniu może poprawić poziom ortografii u dzieci z predyspozycjami dysortograficznymi i dyslektycznymi. Gdy dzieci uporczywie, w wyrazach o wysokiej frekwencji, powtarzają błędy w zapisie, należy przypuszczać, że przyczyna tego zjawiska nie leży w braku znajomości zasad. Ponadto nawet przy bezbłędnym opanowaniu pamięciowym reguł umiejętność stosowania ich w praktyce nie jest wcale logicznym następstwem. W przypadku dzieci z dysortografią powinno się wykorzystać mechanizmy globalnego, prawopółkulowego zapamiętywania, przypominającego „fotografowanie” słowa.
Jak pracować?
Ćwiczenia nie wymagają uczenia się zasad ortograficznych. Strategie prawopółkulowe dotyczą rzeczowników konkretnych w mianowniku. Wybrane rzeczowniki zostały zebrane w określone grupy semantyczne – najczęściej czytane i zapisywane wyrazy przez dzieci w wieku 7–8 lat. Ortogramy wielokrotnie powtarzają się w różnych typach zadań, co pozwala dzieciom szybko i skutecznie pokonać trudności z prawidłowym zapisem wyrazów. Zapamiętywanie ortogramów oparte jest na zasadzie tzw. prawa pierwszego połączenia. Dzieci w sposób wzrokowy zapamiętują prawidłowy zapis wyrazu, następnie piszą go po śladzie, przepisują, a na koniec samodzielnie podpisują obrazek.
Metodyka postępowania:
- kilkakrotnie „fotografuj” wyraz (zapamiętaj go wzrokowo),
- wielokrotnie czytaj wyraz na głos (zapamiętaj jego dźwięk),
- pisz po śladzie (zapamiętaj ruch prowadzonej ręki),
- przepisuj wyraz (koordynuj wzrok z ruchem ręki),
- samodzielnie napisz wyraz.
ISBN: 975-83-65423-40-5
Format: A4
Liczba stron: 72