Dyskalkulia. Ćwiczenia umiejętności matematycznych - Część 1
Opis
Autor: Witold Szwajkowski
Karty pracy Dyskalkulia. Ćwiczenia umiejętności matematycznych to sprawdzona pomoc dla dzieci, którym wykonywanie operacji matematycznych sprawia trudność. Zbiór polecamy dla uczniów klas 1–3.
Ćwiczenia służą jako pomoc w rozwijaniu umiejętności:
- rozumienia i nazywania pojęć oraz relacji matematycznych,
- manipulowania obrazkowymi obiektami w celach matematycznych,
- obliczania liczebności zbioru,
- porównywania ilości i wielkości,
- szeregowania obiektów w kolejności rosnącej lub malejącej,
- wskazywania, który z porównywanych obiektów jest mniejszy, większy, tej samej wielkości.
Dyskalkulia może mieć wiele objawów. Nie wszystkie muszą występować u każdej osoby, u której zdiagnozowano problemy z rozwijaniem umiejętności matematycznych. Ćwiczenia z niniejszego zbioru służą jako pomoc w rozwijaniu umiejętności rozumienia i nazywania pojęć oraz relacji matematycznych, w tym ilościowych oraz przestrzennych, których deficyty nazywane są dyskalkulią werbalną (słowną). Problemy wielu dzieci z rozwiązywaniem zadań często nie wynikają z braku umiejętności liczenia czy rozumienia różnych aspektów liczby, lecz z braku zrozumienia takich pojęć jak: wyższy, niższy, dwa razy więcej, o trzy mniej, co trzeci, odległość, różnica i wielu innych, które dla przeciętnego człowieka wydają się oczywiste i niewymagające wyjaśnień.
Wykonując ćwiczenia z tego zbioru, dzieci zetkną się z pojęciami z zakresu relacji matematycznych w praktycznym kontekście, wymagającym od nich czynnego zaangażowania. Dodatkowo ćwiczenia pomogą rozwijać umiejętność manipulowania obrazkowymi obiektami w celach matematycznych, obliczania liczebności zbioru, porównywania ilości i wielkości, szeregowania obiektów w kolejności rosnącej lub malejącej, wskazywania, który z porównywanych obiektów jest mniejszy, większy, które obiekty są tej samej wielkości. Deficyty tych umiejętności nazwane są dyskalkulią wykonawczą.
Ćwiczenia zostały opracowane tak, aby w każdym z nich trzeba było pokolorować obiekty zgodnie z poleceniem, dokonując obserwacji lub wykonując proste obliczenia. Używanie kolorów sprzyja także przyswajaniu realizowanych zagadnień oraz ułatwia osobie pracującej z dzieckiem ocenę poprawności wykonania zadania. Do zapisywania samych obliczeń i ich wyników dziecko nie musi używać cyfr ani symboli matematycznych, ale musi zrozumieć interpretację liczb i pojęć w kontekście danego zadania. Celem takiego rozwiązania jest oddzielenie ewentualnych wniosków dotyczących dyskalkulii werbalnej i wykonawczej od jej innych typów, takich jak dyskalkulia leksykalna i graficzna, które związane są właśnie z trudnościami z zapisywaniem i odczytywaniem symboli matematycznych. Inaczej mówiąc, warto upewnić się, czy dziecko faktycznie ma trudności w operowaniu zapisem matematycznym, czy nie rozumie samego sensu operacji, które są opisane symbolami matematycznymi.
Kliknij w okładkę i pobierz odpowiedzi do zestawu Dyskalkulia:
ISBN: 978-83-6239-32-5
Format: A4
Liczba stron: 40