[E-BOOK] Ćwiczenia do terapii afazji - cz. 5
Cena regularna:
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
Autorki: Mariola Czarnkowska, Anna Lipa, Paulina Wójcik-Topór
Gdy zamawiasz tylko ten produkt, w koszyku wybierz formę dostawy „Produkt elektroniczny”. E-book zostanie wysłany w formie pliku pdf na Twój adres mailowy.
Ćwiczenia do terapii afazji to pomoc dla osób z zaburzeniami nadawania i odbioru mowy. Z proponowanego zestawu mogą korzystać wszyscy, którzy chcą budować i odbudowywać system językowy. Zeszyty przeznaczone są do ćwiczeń nazywania, rozumienia, czytania i pisania. Zadania umożliwiają aktualizację słownictwa o wysokiej frekwencyjności w życiu codziennym.
W Ćwiczeniach zastosowano proste ilustracje, które pozwolą zrozumieć treść zdań, można je również wykorzystać podczas opisywania przedmiotów. Zadania zostały zapisane dużą czcionką oraz prostym drukiem, co zdecydowanie ułatwia dokonanie analizy i syntezy wzrokowej na materiale literowym.
Na początku każdego zeszytu znajduje się karta danych personalnych. Zadanie to ma na celu pomóc pacjentowi w zapamiętaniu najważniejszych informacji o sobie oraz ułatwić programowanie terapii logopedzie. Zeszyty zawierają zadania pozwalające uruchomić mowę spontaniczną, dzięki pracy na automatyzmach słownych, takich jak liczenie, dni tygodnia, miesiące, pory roku. Ćwiczenie pierwsze służy wprowadzeniu słownictwa, a pisanie po śladzie – utrwaleniu koordynacji wzrokowo-ruchowo-przestrzennej, co, w przypadku niedowładu kończyny górnej, umożliwia uruchomienie ręki niedominującej. Kolejne ćwiczenie to uzupełnianie w formie przepisywania.
Zadania polegające na dopasowywaniu wyrazu do obrazka sprawdzają rozumienie czytanej lub wypowiadanej przez terapeutę nazwy. Służą też utrwalaniu umiejętności czytania globalnego. W ćwiczeniach wprowadzono również uzupełnianie i przepisywanie zdań – zadania te kształtują rozumienie kontekstowe, a także odbudowują składnię. Formy do uzupełnienia występują w mianowniku. W zeszycie zastosowano ponadto ćwiczenia sprawdzające umiejętność odmiany fleksyjnej. Opierają się one na analizie i syntezie wzrokowej oraz spostrzeganiu. Teksty zadań skonstruowano tak, by czasowniki występowały w 1. lub 3. os. l. poj. Ułatwia to ich stosowanie w mowie spontanicznej. Pacjenci przyswajają także formy przymiotnika (w zadaniach dopasowywania opisu do obrazka). Ponadto łączenie ze sobą skojarzeń poprawia rozumienie.
Po każdej zaprezentowanej kategorii pozostawiono puste strony, mające służyć terapeutom do uzupełnienia ćwiczeń lub zanotowania uwag dotyczących utrwalenia materiału językowego. Zeszyty ćwiczeń do terapii afazji zawierają wskazówki do rozpoczęcia rehabilitacji funkcji językowych i mogą stanowić dziennik prowadzonych terapii.
O autorkach:
mgr Mariola Czarnkowska – logopeda z wieloletnim doświadczeniem w pracy z osobami dorosłymi, dotkniętymi afazją i zaburzeniami poznawczymi. Pracownik Specjalistycznego Szpitala im. L. Rydygiera w Krakowie, Oddziału Rehabilitacji Neurologicznej i Przyszpitalnej Poradni Logopedycznej.
mgr Anna Lipa – specjalista neurologopeda, zajmuje się terapią osób dorosłych. Pracuje w Oddziale Neurologii i Udarów Mózgu oraz w Oddziale Rehabilitacji Neurologicznej Specjalistycznego Szpitala im. L. Rydygiera w Krakowie. Prowadzi także praktykę neurologopedyczną w Przyszpitalnej Poradni Logopedycznej tego Szpitala.
dr Paulina Wójcik-Topór – zawodowo zajmuje się terapią osób dorosłych i dzieci. Pracownik Szpitala Specjalistycznego im. dr J. Babińskiego, Oddziału Psycho -Geriatrycznego z Pododdziałem Diagnozowania i Leczenia Otępienia. Współpracuje z Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie UJ, ucząc wymowy polskiej obcokrajowców.
ISBN: 978-83-67392-94-5
Format: pdf
Liczba stron: 58